settling down - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van lianne broek - WaarBenJij.nu settling down - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van lianne broek - WaarBenJij.nu

settling down

Blijf op de hoogte en volg lianne

15 Augustus 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

We zijn alweer 3 dagen verder sinds mijn eerste verslag en zou eigenlijk pas over een week een nieuwe blog schrijven, maar met zoveel nieuwe indrukken heb ik genoeg om over te schrijven.
De afgelopen dagen zijn druk maar ook zeker leuk geweest. Ik heb super veel geluk met mijn huisgenootjes en andere studenten die ik de afgelopen dagen heb leren kennen. We doen namelijk alles samen, van boodschappen doen, tot samen eten en samen de stad verkennen. Dat maakt alles wel een stuk gezelliger dan alles in je eentje te moeten doen. Want verder heb ik ook al veel verhalen gehoord van studenten die hun appartement moeten delen met 6 anderen, maar dat ze niet eens met elkaar praten en dus totaal langs elkaar leven.. zo ongezellig! Ik heb me nog geen moment alleen gevoeld in ieder geval.

Vrijdag zijn we met zn allen ons welkomspakketje gaan ophalen op de uni. De Uni is lekker dichtbij want het is 10 minuten lopen naar het metrostation en dan met de metro nog 5 minuten (naar het centrum is het 10/15 minuten in de metro). Het pakketje stelde niet veel voor een bestond eigenlijk alleen uit papieren en brochures hoe je het goedkoopst je tijd in Oslo kan doorkomen. Want ja het is allemaal erg duur, maar als je een beetje weet waar je moet zijn voor je boodschappen kan je de kosten nog wel beperken. Natuurlijk wist ik al dat je het beste je boodschappen kan doen in Gronland, de Pakistaanse wijk naast Centraal, want ik was super goed voorbereid voor ik naar Oslo kwam. Daar zijn de soort van turkse winkels zoals we die in NL ook kennen, maar dan nog veel groter en veel drukker ( de rijen staan tot achter in de winkel). Maar voor de goedkope boodschappen heb je alles over hier ;).
We hebben ons ook goed uitgeleefd toen we daar de eerste keer kwamen vrijdag. Heel veel groenten, fruit, pasta en rijst ingekocht. (Ja, we eten hier best gezond!). We hebben die avond met zn allen (2 andere meiden aten ook mee) pasta gemaakt met super veel groenten en tomatensaus. we kwamen er gelijk achter dat het kookstel een gebruiksaanwijzing heeft. Het zijn namelijk inductiekookplaten met een goed beveiligingssysteem want zo snel je aan warme pan op een koud plaatje zet die uitstaat, gaat het kookstel uit en gaat de komende uren ook niet meer aan.. Dat gebeurde dus ook tijdens het koken en moesten we dus met alle pannen snel naar de buren om verder te kunnen koken.. wat een avontuur weer haha!
Na het eten (we eten pas laat, rond half 8/8 uur) zijn we naar de kroeg van de campus gegaan (Amatoren) dat recht tegenover ons appartement zit. Er was een open mic night, dat houdt in dat iedereen muziek mag maken op het podium. Er zaten zeker een paar goeie optredens tussen maar omdat ik zo moe was ging ik al snel terug naar het appartement samen met Ichelle.

Zaterdag hadden we een Dutchie meet up op de planning staan. We zouden met heel veel Nederlanders wat gaan eten en drinken in een cafe om elkaar een beetje te leren kennen. Maar voordat we daarheen gingen, gingen we nog een jongen die in het centrum woonde en al zijn spullen kwijt moest omdat hij ging verhuizen. We hebben voor 250 kronen (ong 30 euro) super veel spullen van hem kunnen overnemen. Van pannen, tot kookgerei, een strijkijzer, blikopener en nog veel meer!
Toen we eindelijk aankwamen bij het cafe (veelste laat) hadden we super honger maar blijkbaar vonden de andere Nederlanders het daar te duur om te eten. Het was zo een 18 euro voor een broodje mozzarella, tomaat en pesto. Wij hebben daar met ons groepje wel heerlijk gegeten want wil me niet te veel af laten schrikken door de prijzen ;). Daar heb ik nou eenmaal voor gespaard en zoveel zal het niet voorkomen dat we buiten de deur eten.
Savonds hadden we met een hele groep in ons appartement gegeten (het wordt een gewoonte dat er altijd wel mensen mee-eten, wel super gezellig en goedkoper natuurlijk!). Verse tomatensoep en turks brood.
We hebben nog tot een uur of 11 gezellig zitten praten met een kop thee in plaats van een wijntje. Want je kan hier amper alcohol kopen in het weekend, maar tot 3 uur smiddags en alleen in echte slijterijen.

Zondag was het prachtig weer, strakke blauwe lucht, dus zijn we naar de haven gegaan, Aker Brygge. Echt super mooi was het daar. We hebben daar een hele tijd in de zon gezeten en een paar hebben gezwommen. Het was maar 20 graden maar voelde veel warmer.. Als het zonnetje hier door komt voelt het gelijk een stuk heter aan. We zijn daarna nog doorgelopen naar Operahuis. Ook erg mooi (ik zal de fotos hier plaatsen).
Savonds weer gezellig samen gegeten en we hebben we gelijk onze eerste trip geboekt!! We gaan van 27 september tot 1 oktober naar Bergen en naar de Oslofjorden. Nu al superveel zin in!

Vandaag begint de introweek met een supervol maar leuk schema! Dus er zal snel een nieuwe blog online komen!

Dikke knuffel,

Lianne

  • 15 Augustus 2016 - 12:17

    Piet :

    Hey Lianne.
    Fijn om te lezen dat je start zo goed is.
    Laat het avontuur beginnen en geniet van de nieuwe mensen en dingen om je heen.
    Piet

  • 17 Augustus 2016 - 09:04

    Papa:

    Hoi li wat gaaf allemaal dat de eerste dagen zo verlopen .
    En wat fijn dat jullie die spulletjes konden overnemen
    Van die jongen.
    Je oma geniet ook van jou verhalen die je schrijft .
    Geniet er maar lekker van deze tijd .

    Kus pap.

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

lianne

Van Augustus tm December ga ik studeren aan de universiteit van Oslo. Via deze blog zal ik al mijn verhalen en avonturen met jullie delen!

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 5112

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: