de eerste lessen en TROLLTUNGA - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van lianne broek - WaarBenJij.nu de eerste lessen en TROLLTUNGA - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van lianne broek - WaarBenJij.nu

de eerste lessen en TROLLTUNGA

Blijf op de hoogte en volg lianne

06 September 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei alle sammen!

Het is alweer 2 weken sinds mijn laatste blog en dat is eerlijk gezegd omdat ik de week na de introductie nog een week vrij had van school en niet veel had gedaan. Ik heb vooral genoten van mijn laatste week vrij en van het lekkere weer hier in Oslo. Wat vooral inhoudt dat we lekker bij Sognsvann liggen (het meer) om nog vitamine D op te nemen en een kleurtje op te doen. Leuk weetje: Vitamine D wordt hier in veel producten toegevoegd omdat Noorwegen het land is met de grootste zelfmoordcijfers (doordat er relatief weinig zonuren zijn in de winter) en dus om depressie tegen te gaan. Don't worry, ik heb ook vitamine D tabletten meegenomen (want wordt aangeraden aan internationale studenten).

Ook heb ik die week wat praktische zaken geregeld voor mijn verblijf hier (soort van Visum) en heb ik me eindelijk ingeschreven voor de sportschool! Er zitten hier ongeveer 6 sportscholen, waarvan 1 tien munten lopen is van thuis (dus perfect!). Het lidmaatschap houdt ook in dat ik allerlei verschillende lessen kan volgen, van boksen tot pilates en cardio training, en gebruik kan maken van het zwembad en de sauna's (heerlijk!).

Zoals ik al eerder vertelde is ons appartement erg leeg omdat het pas gerenoveerd is. Wat we erg misten was een fijne bank voor in de woonkamer (er staat nu alleen een tafel en 4 stoelen). Gelukkig hebben we voor 800 kronen (ongeveer 80 euro) een bank van iemand kunnen overkopen! Enige probleem was wel dat we deze bank (overigens ook een slaapbank!) moesten ophalen bij een andere studentencampus, namelijk bij kringsja, wat ongeveer 20 minuten de berg op lopen is vanaf ons. Toen we bij kringsja aankwamen bleek ook nog dat we de bank vanaf de 4e verdieping naar beneden moesten tillen. Gelukkig hebben we 2 sterke mannen als huisgenoten en ging dat prima. De bank hebben we uiteindelijk met 1 kant op een boodschappenwagen de berg af kunnen krijgen naar ons eigen appartement. De bank past perfect in onze woonkamer en hij zit heerlijk! Fijn! Nu kunnen we eindelijk onze filmavonden houden. We hebben trouwens ook een serie met zn 4en, Breaking Bad, en we proberen dagelijks samen een aflevering te kijken.

Die vrijdag hadden we savonds een klein huisfeestje wat uiteindelijk altijd resulteert in het feit dat iedereen van het gebouw bij ons belandt (gezellig!). Rond 1 uur gingen we naar de club chateau neuf, maar toen we daar aankwamen bleek de entree 150 kronen te zijn (ongeveer 15 euro) en dat vond ik samen met Larissa, Max en Laura veelste duur voor een paar uurtjes. We hadden al besloten om naar huis te gaan toen we opeens een berichtje kregen van Ichelle en anouk (die wel naar binnen waren) dat ze entreebandjes weg hadden gepakt bij de beveiliging vandaan. Nu konden we dus via de achterdeur gratis naar binnen, yeey!

Zaterdag waren we natuurlijk helemaal gesloopt maar zijn we toch naar de Studentslippet gegaan. Dat is een groot evenement in Oslo, gereorganiseerd door verschillende scholen. Je krijgt een bandje waarmee je gratis toegang heb tot verschillende musea en andere bezienswaardigheden. Na 2 musea te hebben bezocht met onze kater zijn we naar huis gegaan om nog een paar uur slaap te pakken want savonds hadden we nog een huisfeestje op de planning. We waren namelijk uitgenodigd door een vriend van Jayden, die hij kent uit Australie, om naar zijn feestje te komen in het centrum van Oslo. Het was er super druk en ook erg gezellig maar we moesten de laatste metro terug naar huis hebben dus konden we niet heel lang blijven.

Zondag was de dag waren we allemaal al een tijdje naar uitkeken want we zouden bij een sushi restaurant gaan eten (jammieee). We konden daar van 5 tot 9 heerlijk eten van een buffet. Het was heerlijke sushi en ze hadden ook heerlijke toetjes. Ongelooflijk hoeveel een mens kan eten als het ''all you can eat'' is haha. Het kostte ons ongeveer 26 euro per persoon, maar soms moet dat kunnen toch :). (en is ongeveer hetzelfde als in NL).

Een nieuwe week was begonnen en dat betekende dat ook eindelijk mijn lessen gingen beginnen. Heel raar maar ik had daar best wel zin in. Gewoon erg benieuwd naar het niveau van de lessen en of het erg anders zou zijn dan thuis. Ik heb trouwens een heel fijn lesrooster: Dinsdag 1015 tot 1200 international human rights law, woensdag 1215-1500 Norwegian language course en vrijdag 915-1200 Norwegian language course en 1215-1400 international criminal justice and mass violence.

Tijdens de eerste les kwam ik er al achter dat het niveau iets lager ligt dan in NL, dat is waarschijnlijk omdat dit een engelse les is en dus vooral wordt gegeven aan international studenten (en een paar noorse). Ze houden er erg rekening mee dat Engels niet onze moedertaal is (ze praatte soms wat sloom) en dat er een paar studenten tussen zitten die nog nooit rechten hebben gehad. Ook herkende ik wat van de stof van vorig jaar. Dus al met al moet dit vak wel goedkomen :).
De Noorse les was erg leuk! Het was net een zangles haha, dat komt omdat noren best wel zangerig praten. Ookal is de manier van lesgeven erg anders dan ik gewend ben van een taalcursus is dit wel een leuke manier. Het is minder gericht op grammatica en meer op klanken en praten.
International Criminal Justice and Mass violence is een erg interessant vak en de naam zegt wel waarom. Het vak richt zich erg op conflicten die zich nu afspelen en dat maakt het erg leuk. Gelukkig is het niveau van dit vak wel gewoon zoals thuis. (ik hou wel van een beetje uitdaging ;)).

Verder heb ik vorige week gelijk een paar lesjes uitgeprobeerd in de sportschool, namelijk pilates en een zwemtraining! Pilates leek erg op yoga en was vooral veel strekken. Toch was het erg leuk en toch best zwaar (maar ik ben ook niks meer gewend). De zwemtraining keek ik erg naar uit omdat ik al jaren niet echt meer heb gezwommen. Gelukkig had ik mijn duikbril mee en kon ik hier goedkoop een badpak scoren. Wat was het zwaar maar ook super fijn om weer in het zwembad te liggen! Dat ga ik zeker vaker doen.

Eindelijk was het weekend aangebroken en dat betekende dat het tijd was voor onze eerste trip! De trip naar Trolltunga! We moesten zaterdag vroeg op want we moesten de bus hebben om 945 naar Odda. De busreis zou 7 uur duren en we kwamen dus rond 17 uur aan. Gelukkig is Noorwegen een prachtig land om doorheen te rijden want anders hadden we ons stierlijk verveeld. We zouden die nacht in een hotel in tyssedal verblijven. Het enige wat we nog moesten bedenken is wat we zouden gaan eten. We vonden eten in het hotel nogal prijzig (25 euro voor hoofdgerecht alleen) dus zochten we uit waar we nog meer konden eten. Helaas gingen de bussen niet meer vanaf het hotel en waren we dus gedwongen om alsnog bij het hotel te eten.. We konden kiezen tussen varken of zalm. Waar ik zal bang voor was kwam ook uit, want het eten kwam en het was een ministukje vlees met welgeteld 3 wortels en 4 aardappels (en dat voor 25 euro!). Dat was natuurlijk nooit genoeg maar gelukkig hadden we zelf best veel eten meegenomen voor de hike.

Gelukkig lagen de bedden wel heerlijk en waren we allemaal goed uitgerust toen om 530 de wekker ging. Om half 7 zouden we namelijk de bus pakken naar het beginpunt van de hike naar Trolltunga. Het ontbijt van het hotel had het avondeten van de vorige dag trouwens wel goed gemaakt. We konden vele boterhammen smeren voor onze hike en veel fruit meenemen.
Om 7 uur sochtends begon dan eindelijk onze hike naar Trolltunga, wat hadden we hier met zn allen naar uitgekeken. En wat hadden we een geluk met het weer, strakblauwe lucht met de hele dag geen wolkje aan de lucht. Het zou een hike zijn van 22/23 Km in totaal en zou ongeveer 10 tot 12 uur duren.
De eerste 4 km waren bijna steil omhoog.. ontzettend zwaar en wat wel eindeloos lang leek te duren. Gelukkig waren de komende 7 km iets beter doen en kwamen om ongeveer 12 uur aan bij de Trolltunga. Helemaal gebroken maar wat was het het waar! Wat een prachtig uitzicht en hoe ontzettend vet om op deuitstekende rots (de befaamde trolltunga) te staan! Zoals verwacht stond er wel een rij voor om op de foto te gaan, maar ook dat was het waard. Nadat we onze lunch hadden gegeten in het warme zonnetje en nadat iedereen op de foto was geweest, was het tijd voor de terugreis. (we waren ongeveer 2 uurtjes bij de trolltunga gebleven). Iedereen keek op tegen die lange terugreis maar ik keek juist uit naar het idee om weer beneden te zijn en het achter de rug te hebben. Jayden en ik hadden een iets sneller tempo en uiteindelijk waren we iedereen kwijtgeraakt. We besloten gewoon door te lopen naar het eindpunt en ze daar weer te ontmoeten. Om 1720 waren we weer beneden, dat betekent dat we er 3 uur en 20 minuten over hadden gedaan. Ontzettend snel als je nagaat dat je er ongeveer 5 uur over hoort te doen.. En dat voelde ik ook wel aan mijn voeten en benen, alles deed pijn. Zoals ik al zei, ik ben niks meer gewend. Maar nogmaals, het was het zo waard!! De rest kwam ongeveer een uurtje later beneden aan en konden we gelijk de bus terug pakken naar Odda. Daar hebben we heerlijk de hele avond bij een Chinees gezeten en gegeten (rijst met varken in zoetzure saus, echt heerlijk). Om 12 uur snachts ging de bus terug naar Oslo en kwamen we rond 7 uur sochtends aan. Als zombies zijn we snel naar huis gegaan, gedoucht en snel ons bed ingedoken om er vervolgens bijna de hele dag in te liggen (slapen in de bus ging niet echt). Iedereen was helemaal kapot maar niemand had het willen missen. Wat een avontuur weer :).

Vandaag gewoon weer naar school geweest en donderdag begint ons volgende tripje alweer! Zin in!

Hele dikke knuffel,

Lianne

PS, ik zal de fotos weer hier uploaden.

Verslag uit: Noorwegen, Oslo

lianne

Van Augustus tm December ga ik studeren aan de universiteit van Oslo. Via deze blog zal ik al mijn verhalen en avonturen met jullie delen!

Actief sinds 08 Aug. 2016
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 5121

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: